NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ ح و
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
هَمَّامٌ ح و
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
الْمَعْنَى
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ
الْحَسَنِ عَنْ
سَمُرَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
أَيُّمَا امْرَأَةٍ
زَوَّجَهَا
وَلِيَّانِ
فَهِيَ لِلْأَوَّلِ
مِنْهُمَا
وَأَيُّمَا
رَجُلٍ بَاعَ
بَيْعًا مِنْ
رَجُلَيْنِ
فَهُوَ لِلْأَوَّلِ
مِنْهُمَا
Semüre'den rivayet
olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur.
"Herhangi bir
kadını iki veli (iki ayrı erkeğe) nikahlayacak olursa, o kadın (bu) iki
erkekten (nikâhı kendisine) ilk kıyılanındır ve kim de bir malı iki adama
satarsa bu satış onlardan (akdi) ilk (önce gerçekleştiren)indir."
İzah:
Tirmizî, nikah; Nesaî,
buyu'; Dârimî, nikâh; Ahmed b. Hanbel, V, 8, 11,12, 18.
Bir kadına yakınlık
dereceleri eşit olan iki veli o kadını aynı derecede evlendirme hakkına sahiptirler.Bu
durumda olan iki veli birbirlerinden habersiz olarak velisi bulundukları kadını
iki ayrı erkeğe nikahlayacak olurlarsa bu iki nikahtan ilk önce kıyılmış olan
sahih diğeri ise, bâtıldır. Binaenaleyh bunlardan birisinin daha önce kıyılmış
olduğunda her iki taraf anlaşacak olursa veya bu iki veliden biri kendi kıymış
olduğu nikahın diğerinden önce kıyılmış olduğunu deüllendirecek olursa, o zaman
bu nikah ilk önce kıyılmış olduğu için geçerli öbürü de hükümsüz sayılır.
Bir mal üzerinde
yapılan iki satışın hükmü de aynıdır.